For ikkje mange år sidan var det utenkeleg å ha ein time på skolen som handla om mangfald i kjønn, og mange synes dette er eit vanskeleg tema av fleire og ulike grunnar. Nokre er ueinige i at elevar skal lære om dette på skolen, andre er usikre på korleis elevar eller foreldre vil reagere på temaet. Det er likevel slik at dette temaet er ein del av det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring. Sjå gjerne føringane frå Udir her: Kjønn og identitet | udir.no
Dette er også eit viktig tema for mange unge, og eit tema dei ikkje berre bør møte i sosiale media, men også få lære om skolen på trygge, gode måtar. Kanskje har unge betre oversikt over nye måtar å snakke og tenke om dette temaet på, enn mange av oss som er vaksne, spesielt dei av oss som vaks opp i ei anna tid og har etablert ei forståing av kjønn utifrå kva vi vart lært opp til då. Kanskje er det nettopp derfor viktig at vi jobbar med slike tema saman med elevane på skolen, slik at vi kan lære av kvarandre, forstå kvarandre, og justere kvarandre begge vegar.
I Noreg er det no lov å bytte juridisk kjønn frå ein er 16 år. Det er likevel ikkje noko ein oppfordrar unge til å gjere. Det er lov å identifisere seg som trans eller ikkje-binær, og nokre gjer det. Dette dukkar ikkje opp som eit resultat av at ein lærer om temaet på skolen, men det at temaet snakkast om med rausheit og respekt, kan gjere livet mindre smertefullt for dei som ikkje kjenner seg heime i medfødd kjønnskategori.
Mange vaksne synes naturleg nok at det er vanskeleg med utradisjonell pronomenbruk som å kalle enkeltpersonar for dei. For dei elevane dette er veldig viktig for er det likevel fint om vi prøver så godt vi kan. Desse elevane kjem sjølv til å informere om endra pronomen, så vi kan framleis ta utgangspunkt i at vi kan bruke tradisjonelle pronomen så lenge vi ikkje får beskjed om noko anna.
Og når de har dette temaet i klassa bør du ha som utgangpunkt at det kan vere elevar der som ikkje identifiserer seg som det kjønnet dei er født med. Når vi tenker at dette temaet gjeld oss i rommet, og ikkje nokon andre, er det lettare for oss å uttrykke oss slik at alle vert anerkjent og inkludert.
Her er nokre lenker for deg som vil lære meir om dette:
Det du skal ha med til denne timen er:
Bruk gjerne også Lett å hate – undervisningsopplegg – NRK Skole – Lærerike programmer og klipp når de jobbar med mangfald.