Kurs 1: Mobbing i et felleskapsperspektiv
Hva er mobbing i et fellesskapsperspektiv? Og hvordan kan vi jobbe godt med følge-med-plikta?
For å jobbe godt sammen for å forhindre mobbing og skape trygge, gode miljø, er det viktig å ha en felles forståelse for hva dette arbeidet handler om. I denne kurset forklares begrepet mobbing i et fellesskapsperspektiv. Vi ser på hvilke sosiale gruppedynamikker det er viktig at vi klarer å fange opp, og introduserer et verktøy for å vurdere dette i klasser eller grupper. Skriv ut et Vurdering av sosiale gruppedynamikker (PDF, 92 kB) til hver deltaker og ta med til kurset. Siste halvdel av kurset handler om plikta til å følge med, her jobber dere i grupper med arket God bedre best (PDF, 100 kB), så skriv ut nok til at 2-4 kan samarbeide om disse. Sett av 1 time til opplegget. Se filmen og følg instruksjoner:
Denne filmen er laga av
- Anne-Hilde Lystad er utdanna barnevernspedagog med master i kliniske hjelperelasjoner og jobber som prosjektleder for Livet&Sånn.
- Kristin Øksenvåg er utdanna lærer og jobber som mobbeombud i Møre og Romsdal.
- Selma Therese Lyng som har en PhD-grad i sosiologi og jobber som seniorforsker ved Arbeidsforskningsintuttet ved OsloMET. Hennes kjerneområder er arbeid-familie-tilpasninger og skoleforskning, med vekt på skolemiljø, mobbing og krenkelser og tverrprofesjonelt samarbeid i skolen.
Kildene i filmen viser til:
Lyng 2018:
Søndergaard 2012:
Thornberg 2017:
Lær mer om dette temaet:
- Frode Restad, Jorun Sandsmark (red.) (2021): Mobbeforebygging i et fellesskapsperspektiv – nye stemmer i praksis
- Stine Kaplan Jørgensen (2019): Møbbemønstre og magtkampe
- Hansen, H.R. (2016). Parentesmetoden – tænkestrategier mod mobning. Kbh: Dafolo
- Eriksen, IM & Lyng, ST (2018). Elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker. Oslo: Fagbokforlaget.
Sist endra 12.03.2025 09.56