Om tiltakspakke skolefraværDenne tiltakspakken inneholder 3 kursfilmer (korte personalkurs), 3 enkle verktøy å bruke med elever, 1 film til barn og unge og oversikt over tjenester som også kan være til hjelp ved stort/langvarig skolefravær.Når elever først har fått stort fravær kan det være både vanskelig og tidkrevende å hjelpe dem tilbake til god skolegang. Den samla situasjonen som førte til fraværet utviklet seg trolig over lang tid, og eleven kan ha gitt opp at situasjonen kan bedre seg. Skolefravær blir da noen ganger elevers løsning på opplevde problemer. Og når det er slik kan det kjennes vanskelig for eleven å samarbeide om å komme tilbake til skolen dersom situasjonen ellers er den samme.Langvarig skolefravær kan få store konsekvenser for veldig mange. Det rimeligste, enkleste og beste for alle parter er derfor å oppdage utfordringer tidlig nok, og skape positive endringer FØR fravær oppstår. Det er ofte foreldrene som ser de første tegnene på at noe ikke er som det skal, for det vises ikke alltid når eleven er på skolen. Derfor er det viktig at foreldre oppfordres til å informere om bekymringer, og at skolen tar det på alvor med en gang og setter inn tiltak fort heller enn å vente. Dette er hovedfokuset i denne tiltakspakken. Vi anbefaler at dere bruker den slik: Bruk materiellet som ligger på Forebygge skolefravær med hele personalgruppa. Målet er å skape forståelse for hva som kan føre til skolefravær og hvordan man kan jobbe systematisk for å unngå at elever utvikler skolefravær. Bruk materiellet som ligger på Forhindre skolefravær når eleven viser tegn til å ikke trives eller fungere godt på skolen. Målet er å skape kunnskap og forståelse om hva man kan gjøre når elever viser slike tegn, for å unngå at det utvikler seg videre i negativ retning. Bruk materiellet som ligger på Hjelpe ved skolefravær når eleven har skolefravær som bekymrer. Helst så fort som mulig. Målet er å unngå at skole og hjem går i kjente samarbeidsfeller fordi man ikke er klar over at de ligger der, eller vet hvordan man kan unngå dem. SkolefraværsplanOgså vi voksne kan ha nytte av visuell støtte i arbeidet vårt. Denne skolefraværsplanen visualiserer det trinnvise arbeidet og minner om hvordan det er lurt å jobbe med dette temaet. Skriv den gjerne ut og heng den opp for påminning og lett tilgjengelighet:Skolefraværsplan - bokmålsversjon.pdf (PDF, 186 kB)Skulefråværplan - nynorsk versjon.pdf (PDF, 183 kB) Kunnskapsgrunnlag for tiltakspakkenHer finner du mer informasjon om skolefravær og ser noe av det vi har lest og brukt i utviklingen av denne tiltakspakken. Rapporter som får fram elever sine stemmer Fra Barneombudet: One size fits all? – BarneombudetFra Forandringsfabrikken: Fordypningsrapport: Møt fravær trygt (2023) - ForandringsfabrikkenFra Kirkens Bymisjon: Rapport_Skolefravar_2023.pdf Forskning Kjeøy, I og Ravn Lysvik, R (2023) Kunnskapsstatus om bekymringsfullt fravær i skolen Amundsen, M.-L. og Møller, G. H. (2020) Betydning av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring Amundsen, M.-L., Kielland, A. og Møller, G (2022) School refusal and school-related differences among students with and without diagnosis Amundsen, M.-L. og Grøgaard, J. B. (2023) Elever med skolevegring: Hvilke faktorer kan ha betydning for at de kommer tilbake til skolen? Bergene, Vika, Lynnebakke, Vonen, Lyckander og Samuelsen (2023) Fravær som vekker bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge FHI (2022) Intensive tiltak for å redusere skolefravær Jordal, M. M., Sønderskov, M (2022) I krig og samarbeid om «skolevegringsmysteriet» Jordal, M. M. (2023). Legitimeringsarbeid på steroider? Refleksjoner over å starte institusjonell-etnografisk forskning basert på egne erfaringer. I Erfaringer med institusjonell etnografi | Cappelen Damm Forskning Lund, G.L., Fisker, T.B. og Rabøl Hansen, H (2024) Deltagelses(u)muligheder og skolefravær Nygård, M. og Bjordal, I. (2024) Skolevegring og «flukt» fra den offentlige skolen Øverland, Damsgaard, Nordby, Wilberg, Tjäder og Bredesen (2021) Elever med nevroutviklings-forstyrrelser og alvorlig skolefravær Norsk sosiologisk tidsskrift Volum 8 utgave 2-3 april 2024 Tema: skolefravær Norsk sosiologisk tidsskrift | Volum 8 | Utgave 2-3 | Bøker Brochmann, G. og Madsen, O.J. (2022) Skolevegringsmysteriet. Historien om hvorfor barn og unge sitter alene hjemme i stedet for å gå på skolen. Cappelen Damm. Eide, S. E. (2021) Skolefravær. Cappelen Damm. Havik, T. (2023) Skolefravær, å forstå og håndtere skolefravær og skolevegring. Gyldendal. Stien-Leenderts, A. (2023) Skolen er ikke for alle - men den kan bli det. Cappelen Damm. Filmer • Kristine Damsgaard Ufrivillig skolefravær – en samfunnsutfordring Arendalsuka 2024 (youtube.com)• Elever med ADHD, Tourettes syndrom og autisme med ufrivillig skolefravær - YouTube• Småprat om ufrivillig skolefravær• Arendalsuka: Ufrivillig skolefravær – en samfunnsutfordring• Kampen om skolefraværet! | Torvscenen, Arendalsuka 2024 Andres ressurser om skolefravær Råd og kunnskap om fravær i skolen | udir.noSkolefravær | BufdirTiltak for elever med skolefravær | statped.noSkolevegring - Blå Kors Sist endra 12.05.2025 15.26