Slik ser de 10 samtalebildene ut. De har illustrasjoner laga for Livet&Sånn av Line Katrin Moe.
Det hadde vært fint om det ikke hadde vært behov for dette temaet i barnehagen. Noen vil kanskje også tenke at det er rart, ubehagelig eller uklokt å snakke med små barn om disse tingene. Og kanskje trenger dere ikke å bruke alt, eller bruke det med alle. Statistisk er det likevel trolig at dere har flere barn i barnehagen disse temaene er relevante for. Barn som har opplevd, eller kan komme til å oppleve, seksuelle overgrep. Barn som lever med vold i hjemmet. Krangling, sykdom, død, bo hos andre, rus, flukt og mer. For disse barna kan det utgjøre en stor forskjell at de har fått lære om disse temaene i barnehagen.
For barn som opplever at voksne sjekker om de kan utnyttes i seksuelle overgrep, kan det utgjøre stor forskjell at barnet vet at dette ikke er noe barn må være med på. De kan reagere på tilnærmingene på måter som får den voksne til å forstå at barnet har lært at dette ikke er lov, og da blir det vanskeligere for den voksne å lokke og lure. Og barn som har opplevd traume knyttet til seksuelle overgrep kan klare å si fra og få hjelp.
Mange er opptatt av at de barna som ikke opplever slike vonde ting må få slippe å vite at slikt finnes. Slippe å bli skremt. Noen er også redd for at barn som har lært om dette i barnehagen kan finne på og fortelle om ting som ikke har skjedd, og dermed sette seg selv og voksne i vanskelige situasjoner. Undersøkelsen Forskning om effekt av opplærings- og informasjonstiltak om vold og seksuelle overgrep for barn og unge - FHI fant ingen tegn på at det å lære barn om vold og seksuelle overgrep hadde skadevirkninger. Og den konkluderte med at opplæring av barn over 3 år fører til kunnskap som kan hjelpe.
Derfor har vi lagd dette materiellet og anbefaler at det blir brukt årlig blant de større barna i barnehagen.
Det er selvsagt mange andre ting barn kan oppleve i familien sin som også kan være slitsomt eller gjøre vondt. Skilsmisse, tap av omsorgsperson, nye bonusforeldre/søsken, søsken som har store hjelpebehov m.m. I temaet Familie og mangfold finner dere materiell for å snakke med barn om slike tema.
Under Livsmestring og helse i Rammeplanen står det: «Gjennom den daglige og nære kontakten med barna er barnehagen i en sentral posisjon til å kunne observere og motta informasjon om barnas omsorgs- og livssituasjon. Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages. Personalet skal kjenne til opplysningsplikten til barnevernet, jf. barnehageloven § 46.»
Under Kropp, bevegelse, mat og helse står det at barnehagen skal bidra til at barna blir trygge på egen kropp, får en positiv oppfatning av seg selv og blir kjent med egne følelser og at de setter grenser for egen kropp og respekterer andres grenser. Personalet skal bidra til at barna utvikler et bevisst forhold til retten til å bestemme over egen kropp og respekt for andres grenser.
Disse snakkebildene kan brukes på ulike måter etter behov. Vi anbefaler at dere bruker dem systematisk med barna annen hvert år, slik at alle får kunnskapen de trenger om dette. Dere kan også bruke enkelt-tema ved behov.
Dere kan bruke snakkebildene i samlingsstund i gruppa, eller sammen med mindre grupper av barn. Dere kan også bruke noen av bildene i samtaler med enkeltbarn dere er bekymret for, som utgangspunkt for samtale.
Barnehagen bør forberede seg til dette temaet gjennom å lese tekstene til de voksne for hvert undertema, og det er lurt å være flere sammen når dere snakker med barna om slike tema.
NB!
Det å introdusere slike temaer for små barn kan føre til at barn som har opplevd noen av disse tingene klarer å fortelle om det. Noen ganger forteller de om ting som gjør oss bekymret, og noen ganger utløser det også plikt til å gjøre noe. Vi anbefaler at dere bruker dette personalkurset før dere starter på dette arbeidet, om dere ikke allerede har jobbet grundig med dette i personalgruppa. Kurset er laga for skole, men er like aktuelt for barnehager.
Det er fint om dere som voksne i barnehagen kan ha en imøtekommende, undrende og varm holdning når barn forteller om egne opplevelser, tanker og følelser, eller har spørsmål til temaet. En holdning som formidler at det ikke er noe som er feil å fortelle om, og at dere tar barna på alvor.
Dersom noen av barna forteller om egne vonde erfaringer i barnegruppa kan det være lurt å validere opplevelsen og følelsen til barnet, for eksempel ved å si noe slikt som «Det må ha kjentes skummelt ut for deg, og kanskje ble du lei deg også, det hadde nok jeg blitt tror jeg. Etter samlinga vil jeg gjerne at vi kan snakke litt til om dette.» Vi anbefaler å forsøke å skjerme barnet fra å dele for mye i barnegruppa, men husk for all del å faktisk følge opp barnet rett etterpå når dere kan prate uten at de andre hører på.
Det er viktig at dere sender lenke til foreldrene og informerer om hva dere har snakket om når dere bruker dette med barna. I starten av barnehageåret er det lurt å vise foreldrene disse nettsidene på Livet&Sånn og fortelle at dere kommer til å bruke dette i løpet av året. Informer om at foreldrene vil få informasjon i etterkant de dagene dere har snakket om de mest sårbare temaene slik at de ikke blir redd dersom barnet plutselig snakker om slikt hjemme.
Dere bør ikke informere på forhånd om akkurat hvilken dag dere skal ha tema som vold, rus, kropp og grenser og seksuelle overgrep, fordi det kan medføre risiko for at enkelte barn ikke får komme i barnehagen disse dagene.