Hvorfor bør barn få lære om følelser i barnehagen?
I rammeplan for barnehagen står det at «Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.» (Livsmestring og helse (udir.no)) Det er mange måter å bli kjent med egne og andre sine følelser på. De voksne har viktige roller i å vise at de legger merke til barna sine følelser, vise at de prøver å forstå følelsen, møte denne med validering og støtte barna til å håndtere følelsen. Livet&Sånn har laga filmer og refleksjonsoppgaver for å hjelpe voksne hjemme og i barnehagen til å bli gode på dette.
I tillegg til dette kan barna bli kjent med egne og andre sine følelser gjennom bøker eller illustrasjoner og samtaler i samlingsstund eller ellers. Dette materiellet er laga for det.

8 følelser
Vi har valgt 8 følelser. De fleste av disse er vi født med, og vi ser de ofte hos de små barna. Skam og skyld er litt annerledes, da disse følelsene i stor grad er det vi kaller relasjonelle, og utvikler seg mer etter hvert. De kommer for å minne oss om at ting vi gjør, eller måten vi er på, ofte må være innenfor det andre medlemmer i flokkene våre aksepterer. Dette er vonde følelser som kan skape trøbbel, også for barn. Vi mener derfor at det er nyttig at de eldste barna i barnehagen også får lære om disse. Ro og Iver passer nok også best for de eldste barna. Følelsene glad, sint, trist og redd kan dere også bruke med de minste barna, men reduser mengden informasjon og snakk heller mer om det de ser på tegningene.
Følelser har som jobb å varsle oss om hva som er viktig for oss, om situasjoner som er farlige, om hvordan vi har det her og nå og om hvilke behov vi har. Alle følelser kommer med et uttrykk, en kroppslig reaksjon, en beskjed og et behov. Hvis vi skal kunne forstå beskjedene og møte behovene på en smart måte, er det lurt å vite noe om hvordan de ulike følelsene kjennes, hva de vil fortelle oss og hva som gjorde at de dukka opp.

Fra abstrakt til konkret
Det er mulig å se hvordan følelser endrer ansiktsuttrykk og kroppsspråk utenpå oss, men vi kan ikke se hvordan de jobber inni oss. Noe av kunnskapen om følelser blir derfor abstrakt og kan være vanskelig for barn (og voksne) å forstå. Vi har prøvd å konkretisere den ved at hver følelse er tegna som en egen figur. Den har en farge, ei form og et uttrykk. I tillegg har vi tegna et barn som har denne følelsen, og som viser det i ansikt og kropp. For å forklare hvordan følelsen virker inni kroppen, har vi også plassert følelse-figuren inni barnet sin kropp. Denne er på besøk der ei lita stund når barnet kjenner følelsen, men den er der ikke hele tida. Følelser kan merkes i ulike deler av kroppen, og de kan være store eller små. Figurene kan gjøre det lettere å forklare dette for barn.
Hvordan bruke materiellet
Rent praktisk har vi laga 3 store samtalekort for hver følelse. Disse kan dere skrive ut, laminere og ta med i samlingsstunden. Barna ser illustrasjonen på framsiden, og den voksne har teksten på sin bakside. Om dere har tynt papir i skriveren kan dere med fordel skrive det ut på to ark som dere legger med ryggen mot hverandre og laminerer. Da blir den mindre gjennomsiktig. Bruk den målformen som passer deg best.
Vi har også laga plakater med alle bildene for hver følelse, og andre plakater, kort og fargeleggingsark dere kan bruke på ulikt vis. Plakaten om hva som kan hjelpe følelser passer også til å bruke i samlingsstund.
Bruk materiellet omtrent slik i samlingsstund:
- Hør «Følelser er bra å ha» fra en musikk-strømmetjeneste, eller se musikkvideoen på YouTube om dere har skjerm. Fortell at vi skal bli kjent med disse følelsene, og noen til. Barna kan gjerne danse eller lage bevegelser til.
- Introduser først følelsen gjennom arket med figuren og spørsmåla bak. Bruk den gjerne mer enn en gang.
- Fortsett med samme følelse, men bruk den nå med barnet som viser følelsen (og spørsmåla bak).
- Forsett med samme følelse, men bruk den med følelsen i kroppen. Dere kan gjerne skrive ut og klippe opp flere småfigurer som dere kan henge på.
- Bruk i tillegg plakaten som viser alle 3 tegningene, både for å repetere eller snakke om følelsen ved behov.
- Plakaten som viser ulike måter å hjelpe på kan dere bruke både når dere snakker om de ulike følelsene, eller som en egen økt.
I tillegg kan dere gjerne:
- Skrive ut ark til fargelegging. Kanskje får dere gode samtaler om følelsene mens barnet tegner?
- Skriv ut plakatene for hver følelse og heng de opp i barnehøyde. Kanskje kan barnet få peke på følelsen hen kjenner seg igjen i ved behov?
- Ha gjerne plakaten med «Kva hjelper følelsar» i samme område. Kanskje kan barnet også få peke på hva hen har behov for nå for å få det bedre?
- Skriv ut og laminer korta som viser de ulike følelsene og hva som hjelper, og bruk disse i samtale eller som et «spill» til å snakke rundt.