I dette opplegget prøver vi ut en litt annen metode. Målet er å forebygge seinere rusbruk blant elevene gjennom å etablere felles holdninger og noen ferdigheter som gjør dem mindre sårbare for å starte tidlig med rusbruk. Det er vanskelig å beregne tidsbruket dere trenger for å gjennomføre dette da både dere og klassene er ulike, men trolig er en dobbeltime best. Eventuelt at dere sprer det litt. Dersom dere fordeler på ulike dager så husk å oppsummere timen og fortell hva som kommer senere før dere avslutter timen, slik at elevene forstår at dette var en del av noe mer.
Nye anbefalinger om rusforebyggende undervisning setter fokus på interaktive opplegg der elever får trene på relevante ferdigheter. Det frarådes å gi elevene mye informasjon om ulike rusmiddel, men eventuelt heller vise de som lurer hvor de kan finne trygg informasjon, som for eksempel på Rusinfo.
Mange elever, og voksne, tror det er flere unge som bruker rusmiddel enn det som stemmer. Det kalles flertallsmisforståelsen, og det anses som viktig at elevene blir klar over dette. De fleste unge lar være å gjøre det som ikke er lov eller trygt, og har gode grunner til det.
Det kommer mer rusforebyggende materiell fra Livet&Sånn etterhvert, men vi starter med å prøve ut denne timen. Om du etterpå kan ta deg tid til å trykke på “Gi en tilbakemelding”-knappen nederst på sida og skrive litt om hvordan dette materiellet fungerte med dine elever, så er det veldig nyttig for oss i den videre utviklingen!
Det du trenger for å gjennomføre aktiviteten: